Zobacz więcej

Blockchain skoordynuje przestrzeń powietrzną, aby drony dostawcze się nie rozbijały

3 mins
Aktualizacja Zerelik Maciej
Dołącz do Naszej Społeczności na Telegramie

W SKRÓCIE

  • Blockchain to nowa branża, a jednak wokół niej powstają systemy, które są jeszcze nowsze.
  • Przewiduje się, że w ciągu kilku lat drony będą nad nami cały czas.
  • Ale trasy ich lotów będą musiały być skoordynowane.
  • promo

Blockchain i drony: Jak będziemy kontrolować nowe autostrady nieba, gdy małe samoloty wypełnią przestrzeń nad naszymi miastami?

Blockchain to nowa branża. A jednak wokół niej powstają systemy, które są jeszcze nowsze. I ta koncepcja jest jedną z nich. Tym z nas, którzy mają dzieci, każe się przygotować je do zawodów, które jeszcze nie istnieją. Więc czytaj dalej.

Przewiduje się, że w ciągu kilku lat drony będą nad nami cały czas. Będą operować w podwarstwie nieba, poniżej torów lotów komercyjnych i wojskowych odrzutowców. Ale trasy ich lotów będą musiały być skoordynowane. To dlatego, aby nie rozbijały się o siebie podczas dostarczania ładunków, przewożenia ludzi i kontroli takich rzeczy jak turbiny wiatrowe i mosty. Nikomu nie jest potrzebny deszcz rozbijających się dronów.

Aby rozwiązać ten problem, stworzono podwarstwę kontroli ruchu lotniczego. Będzie on działał z wykorzystaniem zarówno technologii rozproszonej księgi (DLT), blockchain, jak i automatyzacji. Badania wokół tej nowej podwarstwy w przemyśle lotniczym są już mocno zaawansowane. Chodzi o poprawę bezpieczeństwa, cyberbezpieczeństwa i interoperacyjności.

Naukowcy z Cranfield są częścią tego projektu. Mówią, że system zintegruje ekosystem załogowych i bezzałogowych samolotów na brytyjskim niebie.

Taksówki powietrzne w miejskiej przestrzeni powietrznej. Źródło: Konsorcjum AMU-LED

Bezzałogowe drony

Naukowcy twierdzą, że bezzałogowe statki powietrzne już teraz przynoszą korzyści ludziom. Podawane przykłady to rozwiązywanie medycznych problemów logistycznych w odizolowanych obszarach oraz kontrola trudno dostępnej infrastruktury, takiej jak wysokie maszty.

Naukowcy twierdzą, że nowy system zarządzania ruchem lotniczym “otworzy nową erę możliwości komercyjnych dla sektora lotniczego, a także usług publicznych wspomaganych dronami: miejskich taksówek powietrznych, usług cargo i dostaw, operacji bezpieczeństwa, wsparcia opieki zdrowotnej i monitorowania środowiska.”

Według PWC i UKRI, nowy przemysł wokół bezzałogowego i autonomicznego lotnictwa będzie wart szacunkowo 42 mld funtów dla brytyjskiej gospodarki do 2030 roku. Dzieje się tak dzięki nowym miejscom pracy, oszczędnościom kosztów i wzrostowi wydajności. Przewiduje się, że po powstaniu tej nowej branży hybrydowa przestrzeń powietrzna będzie funkcjonować od około 2024 roku.

źródło

Blockchain – zwiększenie przejrzystości i zaufania

Nad tą przyszłością – samolotu bez załogi wykorzystującego technologię w stylu blockchain do rozwiązywania problemów logistycznych – pracuje 13 partnerów konsorcjum. Wśród nich są Cranfield, Oxford University, Heathrow Airport, IAG, NATS i SITA. W skład konsorcjum wchodzi również kilka brytyjskich startupów.

Podczas gdy drony latają nad nami, system pozwoli tysiącom niezależnych komputerów dzielić się historią danych. Kto co robił i kiedy. Jak mówi Cranfield:

System obejmuje ‘inteligentne kontrakty’, kontrole nad działaniami użytkowników wsparte zakodowanymi zabezpieczeniami. Sztuczna inteligencja wzmocni środki cyberbezpieczeństwa dla DLT, umożliwiając ciągłe gromadzenie danych w czasie rzeczywistym, przetwarzanie i autoryzację podczas operacji.

Automatyzacja i autonomia odblokują ogromne korzyści

Dr Dimitrios Panagiotakopoulos jest starszym wykładowcą w dziedzinie zarządzania ruchem systemów samolotów bezzałogowych w Cranfield.

Ludzcy operatorzy w tradycyjnym ATM już teraz zmagają się z dużym obciążeniem pracą i zalewem danych z różnych systemów informacyjnych, planowania lotu, radaru i pogody. Obecne podejście nie jest skalowalne, aby sprostać potrzebom bardziej złożonej i wymagającej hybrydowej przestrzeni powietrznej z ruchem załogowym i bezzałogowym. Aby uzyskać dostęp do ogromnych potencjalnych korzyści płynących z nowego rodzaju przestrzeni powietrznej, musi nastąpić większa automatyzacja i autonomia – ale to może się zdarzyć tylko w przypadku szczelnych systemów i wspólnego poczucia zaufania.

Dr Dimitrios Panagiotakopoulos, starszy wykładowca w dziedzinie zarządzania ruchem systemów samolotów bezzałogowych na Uniwersytecie w Cranfield

Yann Cabaret jest dyrektorem generalnym SITA:

Nie inaczej niż w przypadku szerszej branży transportu lotniczego, udane wprowadzenie systemów bezzałogowych statków powietrznych będzie w dużej mierze zależało od bezpiecznej wymiany danych między operatorami, lotniskami i zarządzaniem ruchem lotniczym. Dzięki temu partnerstwu badawczemu jesteśmy pewni, że wykorzystanie DLT poprawi przepływ dających się wykorzystać danych między interesariuszami transportu, aby wspierać wydajne i bezpieczne działanie bezzałogowych samolotów w przyszłości. W SITA zademonstrowaliśmy już korzyści płynące z DLT w śledzeniu części samolotów do wymiany danych operacyjnych na lotnisku. Jest to naturalne rozszerzenie tej pracy.

Scenariusze testowe w środowiskach miejskich

Do tej pory ustaliliśmy, że większość osób mieszkających w miastach może spodziewać się, że w przestrzeni powietrznej nad nimi pojawią się różne drony, i to już wkrótce. Drony te będą zabierać ludzi do szpitali, gasić pożary, czy dostarczać paczki.

Według Urban Air Mobility (UAM):

Podobnie jak system zarządzania ruchem lotniczym dla samolotów ogólnych, [to] zapewni, że operacje dronów będą prowadzone bezpiecznie i efektywnie. System jest bardziej zautomatyzowany niż obecna kontrola ruchu lotniczego, z mniejszą interakcją człowieka i zdolnością do obsługi większej liczby lotów jednocześnie.”

Gokhan Inalhan jest profesorem systemów autonomicznych i sztucznej inteligencji w Cranfield.

To bardzo ekscytujący projekt i taki, który utoruje drogę dla autostrad w przestworzach, usuwając ruch i zatory oraz zmieniając sposób, w jaki się poruszamy.

Obserwujmy tę przestrzeń i pamiętajmy, aby patrzeć w górę.

Najlepsze platformy dla krypto inwestorów | Marzec 2024

Trusted

Wyjaśnienie

Wszystkie informacje zawarte na naszej stronie internetowej są publikowane w dobrej wierze i wyłącznie w ogólnych celach informacyjnych. Wszelkie działania podejmowane przez czytelnika w związku z informacjami znajdującymi się na naszej stronie internetowej odbywają się wyłącznie na jego własne ryzyko.

Zbudowane przez Ari10. Możliwość płatności BLIK
Zbudowane przez Ari10. Możliwość płatności BLIK
1da1ec21852ff5e8b1158a413010159d.jpg
Nicole Buckler
Nicole Buckler pracuje jako redaktorka i dziennikarka od ponad 25 lat, pisząc z Sydney, Melbourne, Taipei, Londynu i Dublina. Teraz pisze z szalonego i niesamowitego Gold Coast w Australii. Nicole kupiła Bitcoina w 2013 roku, ponieważ powiedziano jej, że może go użyć, aby zapłacić za lekcje jogi w Dublinie. Nienawidziła jogi, ale zatrzymała Bitcoina. Po roku zdecydowała, że ta sprawa z Bitcoinami to będzie coś i kupiła też inne kryptowaluty. Nadal jednak uważa, że joga jest do bani.
READ FULL BIO
Sponsorowane
Sponsorowane